« ویژگی های اساسی Indefinite | ص?حه اصلی | ایده آلیسم عمیق »

معجزه

در ارتباط با این متن می تونم معجزه رو به چند رتبه تقسیم کنم که به نوعی تعری?م از معجزه نیز هست:

  1. معجزه ای که در طبیعت ات?اق می ا?ته و با علم روز به هیچ وجه قابل توجیه نیست. مثلا شکا?ته شدن رود.

  2. معجزه ای که در طبیعت ات?اق می ا?ته و با مناسبات و پیشینه ها جور در نمیاد. مثل این که از آسمون یه کیسه پول بی?ته پایین [خیلی کمیک شد! ]، خوب گرچه علم ستیزی نداره ولی هر جوری ?کر کنیم نمی شه [مگه یه آدم خیلی پول دار و قوی از اون ور شهر کیسه رو پرت کرده باشه! ].

  3. معجزه ای که در طبیعت ات?اق می ا?ته و بسیار نادر و کم احتماله. مثلا اگه وسط کویر گیر ا?تاده باشیم احتمال زنده موندن کمه ولی ص?ر نیست، بعضی ها ممکنه بهش بگن شانس.

  4. معجزه ای که در طبیعت ات?اق نمی ا?ته: خیلی تجارب متا?یزیکی مثه غیب گویی و ...

قراره بر مبنای تعری? و ملاحظات قبلی ت?سیری بر اراده ی خدا و خواست خدا در معجزه بیارم (personal God). اما چرا ?قط در معجزه؟ خوب به عقیده ی خیلی ها اراده ی خدا بر همه چیز تعلق گر?ته و روابط طولی در سلسله مراتب اراده وجود داره. البته من جوابی ندارم، اگه شما جوابی دارید بنویسید.

خدا نسبت به مکان و زمان تعیین ناپذیره و یه معجزه نمی تونه با خدا در ارتباط باشه چون در اون صورت مکان پذیری و زمان پذیری معنی پیدا می کنه. ضمن این که معتقدم در معجزه قوانین طبیعت پایمال نمی شه.

می شه ?کر کرد و ?کر کرد...

من ?کر می کنم اراده ی خدا مستقیم بر چیز ها اثر نمی کنه. یعنی خواست خدا از سلسله مراتب واسط خاصی عبور می کنه تا در قالب مکان و زمان ظاهر بشه.

یعنی می شه به طور مثال موجودی رو متصور شد که مکان پذیره و خدا می تونه به طور مستقیم به اون اثر کنه.

مثه ما می مونیم و کارهایی که در طبیعت انجام میدیم؛ اگه به خودمون به عنوان موجودی جدای بدن طبیعی معتقد باشیم، ما لااقل مکان پذیر نخواهیم بود ولی به اراده ی ما خیلی چیزها در طبیعت ات?اق می ا?ته. من این واقعیت رو این گونه می بینم که در بازه ی زمانی که ما "زنده" شناخته می شیم با موجود واسطی در ارتباط هستیم که با مکان در ارتباطه و شناخت، دریا?ت و اجازه ی حرکت به ما می ده. اون موجود تا حد زیادی مغز ما باید باشه ولی ?قط این نیست.

اما اگه بخوایم به خودمون جدای بدن معتقد باشیم لابد باید داستانی هم برای بعد مرگ داشته باشیم. خوب این واقعا سخته، من تا این جا شاید برای خیلی چیزا خیلی چیزا رو متصور شدم ولی این جا... ?علا از تصورم خارجه.

نوشته شده توسط shahin در ساعت

نظرخواهی

chera khoda nemitoone betor e mostaghim bar mojeze tasir dashte bashe? choon be zaman vabastegi nadare?! age intori e chetori mishe ke betor e gheyr e mostaghim tasir mizare? az che rahi?

نویسنده: Hossein در ساعت 20 خرداد 1385 1:55 بֽظֽ

نظر شما چيست؟




مرا به خاطر داشته باش